آلبرتو گارسیا آلیکس و عکس هایش

ترجمه و نگارش: مهگان فرهنگ / گیتی تصویر

آلبرتو گارسیا آلیکس در ۲۲ مارس ۱۹۵۶ در لئون اسپانیا به دنیا آمد. هنگامی که او یازده ساله بود به همراه خانواده اش به مادرید نقل مکان کرد و در حال حاضر نیز آنجا زندگی می کند. اولین نگاتیوهای و تصاویر او مربوط به سال ۱۹۷۶ برمی گردد. در آغاز دهه هشتاد او اولین نمایشگاه های انفرادی خود را در مادرید در گالری های مطرح مادرید مانند Galería Buades گالریا بوآدس و Galería Moriary گالریا موریاری برگزار کرد او در نمایشگاه های بین المللی نیز مانند گالری Portfolio لندن نیز ارایه داشته است.
او در سال۱۹۹۹ جایزه ملی عکاسی وزارت فرهنگ اسپانیا را دریافت کرد و در آن زمان همکاری با گالری Juana de Aizpuru در اسپانیا و گالری Kamel Mennour در فرانسه را آغاز کرد.
او بین سال‌های ۲۰۰۳و ۲۰۰۶در پاریس زندگی می‌کرد و در آنجا دست به تجربیاتی متفاوت زد و کارهایی را به صورت ویدیو ارایه داد. رسانه‌ای که او تا امروز با آن مشغول است.
در ۲۰۰۹ نمایشگاهی در موزه ملی مرکز هنری رینا سوفیا و همچنین مرکز اولنز در پکن و خانه عکاسی در مسکو برپا کرد.در سالهای بعد، او در
Maison Européene de la Photographie
در پاریس، گالری عکاسان در لندن، موزه هنرهای معاصر در لئون و در
Tabacalera Art Promotion در مادرید تیز نمایشگاه هایی داشت.

او همیشه از دوچرخه، خالکوبی، موسیقی، شب و مردم الهام گرفته است.
او پرتره هایش را تقابل با مدل خودش تعریف می کند. گارسیا آلیکس یکی از چهره های برجسته جنبش معروف به La Movida است که تصاویر شناخته شده و قدرتمندی از جوانان این جنبش فرهنگی در میان اعضای آن وجود دارد که متعلق به دوران پسا فرانکو‌ در مادرید بود و افراد مطرحی در زمینه های مختلف در این جنبش حضور داشتند . از جمله پدرو آلمودوار، روسی دی پالما، اما سوارز و بسیاری دیگر.
آثار او اغلب به شدت بی محابا و بی پرده عز بسیاری از روابط میلن ادم ها و یا خود آن هاست. او پرتره های زیادی دارد و در آثارش، یک واکنش افراطی با قدرت بیان غیرقابل انکار دیده می شود.

گارسیا آلیکس تمام سال های فعالیت خود را وقف عکاسی سیاه و سفید و اسناد شخصی و اجتماعی کرده است.

او‌ جوایزی چون جایزه ملی عکاسی در۱۹۹۹، جایزه بارتولومه راس در ۲۰۰۳، جایزه فرهنگ جامعه مادرید در ۲۰۰۴ و‌ اولین ، جایزه فتو‌اسپانیا در ۲۰۱۲ ، نشان شوالیه هنر و ادبیات فرانسه و مدال طلا برای شایستگی در هنرهای زیبا در ۲۰۱۹ را در کارنامه خود دارد.
او‌در عکس هایش به عمق چهره ها می پردازد. عکاسی شبانه را دوست دارد. در میان اثارش فتو مونتاژها و عکس های خلاقه دیده می شود.
بازتاب اجتماعی در عکس هایش به خوبی دیده میشود و با عکس هایش میتوان به مطالعه ی دوره یا نسلی بلشد که از ان ها تصاویری را ثبت کرده ،است.

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

یکی از آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

آثار آلبرتو گارسیا آلیکس

 

 

منابع:

www.kamelmennour.com/artists/22/alberto-garcia-alix.works-and-projects.html/

www.tienda.lafabrica.com/fotografia/57-alberto-garcia Aiix.fotografias-19771998.html

www.viajesrockyfotos.com/las-fotos-que-alberto-garcia-alix-no-hizo/

www.mastersofphotography.wordpress.com/2019/11/14/alberto-garcia-alix/

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *