تشریح جزئیات سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰»

دبیر سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» گفت: هدفمان این است که نسل جدید عکاسان را تشویق کنیم تا رسالت عکس در فضای رسانه‌ای امروز را به خوبی بشناسند و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

 نشست خبری سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» امروز (یکشنبه ۲۱ شهریورماه) با حضور مهدی توکلیان دبیر این سوگواره، علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رییس فرهنگ‌سرای بهمن و جمعی از اصحاب رسانه در این فرهنگ‌سرا برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهدی توکلیان دبیر سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» عنوان کرد: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، مراسم عزاداری ایام اربعین به شکل محدودتری برگزار می‌شود و اقوام گوناگون ایرانی با توجه به فرهنگ خودشان عزاداری می‌کنند. این سوگواره هم در سطح ملی برگزار می‌شود و هنرمندان از نقاط مختلف ایران می‌توانند در آن شرکت کنند. بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری، دکتر کمال‌الدین شاهرخ رییس افتخاری سوگواره هستند. ایشان از پیشکسوتان عکاسی آیینی محسوب می‌شوند و سابقه هنری پرباری دارند.

وی از برگزاری کارگاه‌های تخصصی در این سوگواره با هدف معرفت افزایی هنرمندان خبر داد و گفت: هنرمندان آیینی هر چه دانش و معرفت بیشتری نسبت به موضوع داشته باشند، خروجی آثارشان تاثیرگذارتر خواهد بود. عکاسان نوجوان و جوان می‌توانند از این کارگاه‌ها نهایت استفاده را داشته باشند. به همین منظور تلاش شده از استادان متنوعی در زمینه‌های گوناگون مانند جامعه‌شناسی رویداد اربعین و سواد رسانه‌ای استفاده شود. عکاسانی که سال‌ها در راهپیمایی اربعین حضور داشتند نیز در این کارگاه‌ها تجربیات خود را به هنرجویان منتقل می‌کنند. مهم‌ترین دلیل برگزاری کارگاه‌ها، تقویت و غنا بخشیدن به محتوای فکری عکاسان و دست‌یابی به این هدف است که عکاسان به صورت پژوهش محور عکاسی کنند.

توکلیان درباره شرایط و ضوابط سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» گفت: سوگواره در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس برگزار می‌شود. تک عکس‌هایی در اولویت داوری قرار می‌گیرند که دارای کپشن و توضیحات کافی باشند و مجموعه عکس‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند که دارای بیانیه (statement) باشند. هدف از این کار این است که نسل جدید عکاسان را تشویق کنیم تا رسالت عکس در فضای رسانه‌ای امروز را به خوبی بشناسند و از ظرفیت‌های آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: هیئت‌داوران سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» از ساتیار امامی، محمدصادق حیدری، کیوان امجدیان، زهیر صیدانلو، سمیه غلامی، ثریا بیات و مهدی توکلیان تشکیل می‌شود و مهلت ارسال آثار به سوگواره ۱۴ مهرماه خواهد بود.

آیین اختتامیه سوگواره نیز در روز ۹ ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مصادف با ۲۴ مهرماه برگزار می‌شود. در این آیین برگزیدگان سوگواره تقدیر می‌شوند و نفرات اول تا سوم علاوه بر دریافت تندیس جشنواره و لوح سپاس، به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت می‌کنند. همچنین از سه پیشکسوت هنر آیینی رسول اولیازاده، سید عباس میرهاشمی و جاسم غضبان پور تجلیل خواهد شد.

 

علاقه‌مندان برای ثبت نام و ارسال آثار به سوگواره می‌توانند به نشانی bahman.farhangsara.ir مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۵۵۳۱۲۳۰۴ و ۵۵۰۶۰۱۶۶ تماس بگیرند. همچنین صفحات sugvare.akasi و farhangsara_bahman در اینستاگرام میزبان مخاطبان است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *