ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

مراسم اختتامیه و آیین افتتاح نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، شامگاه جمعه ۲۸ مردادماه در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد و عکاس خبرگزاری مهر نشان این دوره را دریافت کرد.

در مراسم اختتامیه، اعلام برگزیدگان و افتتاح نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران که شامگاه جمعه ۲۸ مردادماه در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، حمید فروتن رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، محسن سلیمانی سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا، محمد فرنود، جاسم غضبانپور، سعید صادقی، فرهاد سلیمانی و جمعی از هنرمندان عکاس حضور داشتند.

مهدی قاسمی هنرمند عکاس که اجرای مراسم را برعهده داشت، با یادی از بابک برزویه عکاس فعال در حوزه سینما و مطبوعات، از حاضران درخواست کرد یک دقیقه ایستادند و فاتحه‌ای قرائت کردند.

حمید فروتن رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گفت: در حالی آئین ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را برگزار می‌کنیم که در غم از دست دادن دوست و همکارمان بابک برزویه عزیز هستیم و آرزوی صبر و سلامتی برای خانواده ایشان داریم. این مراسم در حالی برگزار می‌شود که هنوز خیلی از مطالبات صنفی عکاسان مطبوعات از جمله حقوق و دستمزد پایین عکاسان جز دغدغه‌های مهم انجمن است و امیدواریم بتوانیم با پیگیری مطالبات شما عزیزان آئین بعدی در سال آینده را در شرایط بهتری برگزار کنیم.

نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در دستان عکاس ایرنا

وی افزود: عکاسی خبری یکی از دشوارترین و پراسترس ترین ژانرهای عکاسی است؛ گرانی تجهیزات و ناامنی شغلی و اجتماعی بر نگرانی‌های دوستان ما می‌افزاید. پیگیری بیمه عکاسان از دیگر دغدغه‌های انجمن است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم. از تلاش و حمایت‌های بی دریغ معاونت مطبوعاتی به ویژه آقای شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی و دکتر پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، فرهنگستان هنر و مؤسسه فرهنگی هنری صبا تشکر می‌کنم.

انتقاد عسگرپور از مدیران بدسلیقه و کم سلیقه

در ادامه، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به برگزاری دوره‌های قبلی این رویداد در خانه هنرمندان ایران، گفت: دوره‌های قبلی این رویداد در خانه هنرمندان برگزار می‌شد که در این دوره این توفیق نصیب ما نشد. واقعیت این است که اگر بخواهم صنفی صحبت کنم، چون بیش از یک دهه است که درباره مسائل صنفی سخن می‌گویم؛ مسائل اصناف را خود اعضای اصناف درک می‌کنند و به همین دلیل صحبت‌های جناب فروتن را درک می‌کنیم. مسائل ما از سال ۱۳۶۰ تاکنون تفاوتی نکرده است و کماکان ما به عنوان دبیر انجمن‌ها همین حرف‌ها را مطرح می‌کنیم که به معنای حل نشدن مسائل صنفی ما است!

وی بیان کرد: ما همچنان در نقطه آغازین است و تنها فرقش این است که تصاویرمان دیجیتال شده که این موضوع به شدت جای تأسف دارد. قبلاً این موضوع را به کم‌کاری نهادهای صنفی ربط می‌دادم یا اینکه صدای ما به جایی نمی‌رسد یا با دولت‌هایی مواجهیم که مساله اساسی‌شان فرهنگ و هنر نیست! گاهی دچار افسردگی می‌شدم چراکه انگار عزمی وجود دارد برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد تا اجتماعات ما به قوام یافتگی نرسد تا مسائل صنفی خودش را حل کند. مدیران دولتی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ کم سلیقه، بد سلیقه و خوش سلیقه که باید دید به چه مدیری مواجه می‌شویم. متأسفانه در بسیاری از نقاط مدیران وقتی جرعه دانایی را سر می‌کشند، زمان رفتن‌شان می‌شود و بعد از روزمرگی‌هایشان خاطره‌نگاری می‌کنند. اینها مسائلی است که حاکمیت باید به آنها توجه کند وگرنه ما سال ۱۵۰۰ نیز باید همچنان درباره مسائل جزئی صنفی صحبت کنیم.

نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در دستان عکاس ایرنا

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه علیرغم تمام تلاش‌ها، ما آمادگی ورود به عرصه جدید را نداریم، در سینما قطعاً چنین اتفاقی رخ داده و در برخی حوزه‌ها نیز به تدریج در حال اتفاق افتادن است، گفت: این نگرانی را در چند سال اخیر داشته‌ام که ممکن است با چیزی مواجه شویم که چون آمادگی قبلی نداریم، تعدادی از همکاران مان بیکار می‌شوند. فکر می‌کنم در خیلی از حوزه‌ها چنین اتفاقی می‌افتد چراکه سرعت تحولات خیلی زیاد شده است. به نظرم بخشی از کارهای جدی صنفی این است که این موضوعات را تبدیل به نوشتاری کنند تا تشریک مساعی کنند و مسائل حل شود.

در ادامه، ابوالفضل نسائی دبیر ششمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره نشان پرداخت و گفت: فراخوان ششمین دوره نشان عکس سال بنا به دلایلی با کمی تأخیر منتشر شد و بیش از ۲ هزار عکس از ۳۴۷ عکاس مطبوعاتی و آزاد در قالب تک عکس و مجموعه خبری، تک عکس و مجموعه مستند، تک عکس ورزشی و مجموعه ورزشی و بخش پروژه‌های بلند مدت و همچنین ۲۶ مولتی مدیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره با تصویب هیأت مدیره بخش‌های تک عکس و مجموعه پرتره و محیط زیست حذف و یک بخش به نام مجموعه بلندمدت به مسابقه اضافه شد و در نهایت هیأت داوران متشکل از محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقاربیع و روح الله وحدتی بعد از دو روز داوری در مجموع ۱۵ تک عکس و ۱۵ مجموعه کاندیدا را حائز دریافت نشان کردند. نشان عکس بعد از دو سال که به صورت مجازی برگزار می‌شد امسال به کمک فرهنگستان هنر در شرایطی برپا شد که ۱۲۷ عکس در سه گالری به نمایش خواهد درآمد و در طی هفته آینده نشست‌های تخصصی فیلم و عکس خواهیم داشت.

در ادامه، اصغر آزاددل و محمدرضا دهداری به عنوان عکاس پیشکسوت در این مراسم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

شمسایی: عضویت عکاسان مطبوعاتی در صندوق اعتباری هنر محقق شد

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادی از بابک برزویه کرد و گفت: ما در حوزه رسانه و دولت سیزدهم به دنبال آن هستیم تا کار را به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی واگذار کنیم تا هم آنها مشاورین ما باشند و هم ما مشاورین آنها. برای مطبوعات رقبای زیادی پیدا شده و می‌توان آن را به فال نیک گرفت که اکثراً به این شغل گرایش پیدا کرده‌اند ولی باید برای این اتفاق، تدبیری اندیشیده شود تا کار حرفه‌ای از یادها نرود. عکاسان مطبوعاتی مظلوم هستند و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و برخورد خوبی با آن‌ها نمی‌شود، به همین جهت، سعی ما این است تا در این دولت به آن‌ها بیشتر توجه شود.

نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در دستان عکاس ایرنا

وی تاکید کرد: از این جهت ما همکاری‌مان را با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بیشتر خواهیم کرد طوری که یک سوم کل بودجه وزارت ارشاد علاوه بر صندوق اعتباری هنر، تزریق شد تا اصناف روزنامه‌نگاری به ویژه عکاسان هم در این صندوق عضو شوند تا از امکانات رفاهی و تسهیلات استفاده کنند. امیدوارم که با همکاری دوستان در هیأت مدیره و مدیرعامل محترم بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

در ادامه مراسم، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به همراه جاسم غضبانپور و فرهاد سلیمانی از احمد ناطقی عکاس پیشکسوت تجلیل و نشان ویژه پیشگامان عکاسی مطبوعاتی به او اهدا شد.

سخنگوی دولت: عکاس بداخلاق نداریم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم به عنوان سخنران پایانی مراسم، با اشاره به سختی‌های کار عکاسان، گفت: به شخصه زحمات شما عزیزان عکاس برای ثبت و ماندگار کردن لحظات را به چشم خود دیده‌ام و فراموش نمی‌کنم و فکر می‌کنم زحمت عکاسان کمتر دیده می‌شود. ما عکاس بداخلاق نداریم و این موضوع، سختی کار و صبر آن‌ها را زیاد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود دقیق و نکته سنجانه عکاسی کنند.

وی بیان کرد: به عنوان عضو کوچکی از خانواده اهل قلم، اعتراف می‌کنم که بیان عکس بسیار رساتر از بیان قلم است و خیلی از تصاویر از این جهت ماندگار شده است و از تمام پیشکسوتان عکاسی تشکر می‌کنم و می‌گویم ما قدردان شما هستیم.

ایمان شمسایی بعد از سخنان سخنگوی دولت از اعطای اینترنت خبرنگاری به عکاسان عضو انجمن صنفی مطبوعاتی ایران و با معرفی نامه این انجمن خبر داد.

اعلام برگزیدگان ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

برگزیدگان ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به شرح زیر معرفی شدند:

مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر نشان عکس سال را دریافت کرد.

در بخش تک عکس ورزشی مریم کامیاب عکاس خبرگزاری مهر موفق به دریافت جایزه اصلی و تندیس ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی شد.

نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در دستان عکاس ایرنا

جایزه و تندیس مجموعه عکس ورزشی به جاوید نیکپور رسید.

جایزه بخش تک‌عکس مستند به مریم آل مؤمن دهکردی اهدا شد.

تندیس و جایزه مجموعه عکس مستند را حمید سبحانی دریافت کرد.

در بخش مجموعه‌های بلند مدت (لانگ‌ترم) نیز، زبیر موحد به عنوان برگزیده اعلام شد.

جایزه و تندیس بخش مجموعه عکس خبری نیز به مجموعه علی خارا از افغانستان تعلق گرفت.

هیأت داوران در بخش‌های تک‌عکس خبری و مالتی‌مدیا هیچ اثری را حائز دریافت نشان ندانست.

در پایان مراسم، نمایشگاه آثار نامزدهای ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران افتتاح شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *