• صفحه اصلی
  • >
  • خبر
  • >
  • محمد بابایی برنده مسابقه عکس ورزش‌های زمستانی چین شد

محمد بابایی برنده مسابقه عکس ورزش‌های زمستانی چین شد

تهران- ایرنا- محمد بابایی عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با مجموعه‌عکس‌ «تیم هاکی روی یخ زنان ایران» موفق به دریافت جایزه بین‌المللی عکس ورزش ‌زمستانی چین (WMS) شد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در تشریح این مجموعه‌عکس گفت: عکس های این مجموعه روایتی از تمرین تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران است که نزدیک به یک سال پیش تشکیل شد و بیشتر بازیکنان از تیم اسکیت ایران به تیم ملی آمدند.

این مدرس دانشگاه گفت: بیشتر بازیکنان این تیم از آموزش اسکیت کسب درآمد می کنند و هفته ای سه بار تمرین دارند. بازیکنان این تیم با یک سرمربی ایرانی به سختی تمرین می کنند تا در مسابقات «چلنج کاپ آسیا» در سال آینده موفق به کسب مدال شوند.

این عکاس پیشکسوت درباره انتخاب این مجموعه گفت: سال پیش که خبر مربوط به برگزاری لیگ هاکی روی یخ زنان و مردان را شنیدم پیگیری فعالیت این تیم ها برایم جالب شد چون تا آن روز عکسی از آنها گرفته نشده بود و تنها چند گزارش خبری از آنها منتشر شده بود. من نمی خواستم عکس هایم محدود به یک مسابقه باشد به همین دلیل تصمیم گرفتم وقت بیشتری بگذارم و در تمرین های آنها نیز حضور داشته داشته باشم.

عکاس ایرنا برنده مسابقه عکس ورزش‌های زمستانی چین شد

این عکاس پیشکسوت درباره شیوه عکاسی خود در این مجموعه گفت: در اولین جلسه متوجه شدم که گاردها و دیوارهای دور زمین من را در عکاسی محدود می کنند و به همین دلیل  زاویه عکاس هایم را تغییر دادم و حتی در برخی مواقع خطر کردم و به داخل زمین می‌رفتم تا بتوانم عکس های مورد نظرم را بگیرم.

بابایی افزود: پس از پایان این مجموعه و انتشار آن در خبرگزاری ایرنا و باز نشر آن در رسانه های داخلی و خارجی، پیام های زیادی دریافت کردم که حاوی حمایت از تیم هاکی زنان ایران بود.‌ حتی برخی ها نمی دانستند در ایران هاکی روی یخ وجود دارد و سوال های متعددی درخصوص تماشای این تیم یا آموزش فرزندان شان توسط هاکی بازان داشتند. وقتی با سیل این پیام ها و خبرها روبرو شدم، فهمیدم که کارم را به درستی انجام دادم و خرسندم که این مجموعه منجر به بهتر دیده شدن تیم هاکی زنان ایران شده است.‌

وی در تشریح ویژگی های ورزش زنان در ایران گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲ دهه است که در حوزه عکاسی ورزشی فعالیت می کنم تفاوت های مشهودی بین ورزش بانوان و مردان وجود دارد؛ ورزشکاران زن باید چندبرابر ورزشکاران مرد تلاش کنند تا بتوانند به موفقیت های همسان برسند.

عکاسان برای برابری ورزش زنان با مردان بکوشند

وی به نقش رسانه ها در توسعه ورزش زنان در کشور اشاره کرد و گفت: عکاسان و رسانه ها می توانند با ثبت و انتشار مجموعه عکس های مرتبط با ورزش زنان در جلب توجه مسئولان نقش مهمی ایفا کنند. هرچند عکاسی از ورزش زنان ویژگی های خاص خود را دارد و معمولا فرایند تولید و انتشار آن محدودیت‌هایی دارد اما عکاسان باید این مشکلات را به عنوان بخشی از کار بپذیرند و برای برابری ورزش زنان با مردان کوشش کنند.

جایزه عکس های ورزش های زمستانی چین (WMS) یک رویداد حرفه ای در حوزه عکاسی ورزشی است که با هدف تعالی ورزش های زمستانی برگزار می شود و تلاش دارد به واسطه عکس های عکاسان حرفه ای سراسر جهان استانداردهای این رشته را بهبود ببخشد. این جایزه چهار برنده داشته که شامل بهترین جایزه، جایزه اول، برگزیده و جایزه ویژه می‌شود.

بابایی در جایزه عکس‌های ورزش‌های زمستانی چین در بخش مجموعه‌ عکس برگزیده شد و جایزه نقدی این رویداد را دریافت خواهد کرد. این مجموعه عکس شهریور ۱۴۰۰ در سایت عکس خبرگزاری ایرنا با عنوان تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران منتشر شده است.

باب مارتین عکاس صاحب‌نام ورزشی جهان رئس هیات‌داوران این مسابقه بود که به همراه ۱۶ نفر از هنرمندان حرفه ای و فعالان حوزه ورزش عکس های این رویداد را داوری کردند.

این رویداد برای عکاسان حرفه ای در ۲ بخش تک‌عکس و مجموعه‌عکس برگزار شد و در بخش مجموعه‌عکس ۲۰ هزار دلار به ۴ عکاس برنده این رویداد اهدا می شود. عکس ها در حاشیه مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

محمد بابایی عکاس و مدرس دانشگاه نزدیک به سه دهه است که در حوزه عکاسی خبری فعالیت می کند و حضور در مسابقات قهرمانی کشتی جهان در بوداپست، مسابقات وزنه برداری جهان در کانادا، مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه و بازی های آسیایی قطر بخشی از تجربه های ورزشی این عکاس است.

دبیری و داوری جشنواره داخلی و بین المللی در کنار حضور در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی عکس، بخشی از فعالیت های هنری وی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *