• صفحه اصلی
  • >
  • خبر
  • >
  • محمد گل جامجو» عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت در ۷۴ سالگی درگذشت

محمد گل جامجو» عکاس و مجموعه‌دار پیشکسوت در ۷۴ سالگی درگذشت

این هنرمند پیشکسوت از حدود ۴۵ روز پیش بر اثر از دست رفتن علائم بالینی و نشانه های اولیه حیات به بیمارستان مدرس منتقل شده بود و با سطح هوشیاری پایین و به واسطۀ دستگاه‌های تنفسی ادامه حیات داشت.

محمد گل جامجو متولد سال ۱۳۲۶ در تهران است و از سال ۱۳۴۰ فراگرفتن عکاسی را آغاز کرده است. او سال‌های بعد در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و در حوزه عکاسی سینما از آثار هنرمندانی همچون ساموئل خاچکیان، ایرج قادری، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و علی حاتمی عکاسی کرد.

محمد گلجامجو همچنین صاحب دو عنوان کتاب «خوزستان، تاریخ و ثروت» و «مشهد قدیم» است. او در سال‌های فعالیت‌ خود علاوه بر عکاسی، آرشیو ارزشمندی از اسناد تصویری ایران را نیز گردآوری کرده است.

در سال ۱۴۰۰ فیلم مستندی از فعالیت‌ها و زندگی این عکاس پرتلاش با عنوان «جام عکاسی» به کارگردانی ابوالفضل توکلی از شبکه مستند پخش شد.

محمد فرزند پدری به نام علی و مادری به نام همدم است و متولد اردی‌بهشت ماه سال ۱۳۲۶ در محله مختاری شاپور در طهران قدیم …

وی دانش آموز مدرسه دقیقی خیابان شاپور است که بواسطه «پرویز سیاسی فر»(متوفی به تاریخ۱۹ خرداد ۱۳۹۶) دوست همکلاسی‌اش با فضای عکاسی آشنا می شود. پدر پرویز صاحب مغازه عکاسی «فرشته نو» است که محمد و پرویز بعد از مدرسه هر روز برای انجام تکالیف مدرسه به عکاسی می رفتند و بعد از انجام مشق ها، شاهد اتفاقات عجیب دنیای عکاسی در بخش های تر و خشک لابراتوار و آتلیه عکاسی بودند و همین مشاهدات نخستین بارقه‌های علاقمندی به هنر تصویر و دنیای عکس و عکاسی را در محمد ایجاد کرد تا اینکه نوجوان داستان، کم‌کم با تجربه کار کپی و قلم گیری و رتوش در محیط عکاسی فرشته نو آشنا شد.

محمد نوجوان باتجربه در نقاشی اکنون دیگر تجربه قلم‌گیری در چاپ و ارایه عکس دارد و در حدفاصل سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ نزد استاد عباس ثقه‌الاسلام، صاحب عکاسی شاهین(چهارراه خیابان لاله زار و استامبول) به دیگر امور عکسبرداری در آتلیه هم واقف شد.
محمد جوان داستان «جام عکاسی» معتقد است: «در طول دوران تجربه کاری‌ام، چهره هایی چون: دکتر حسین گل‌گلاب (شاعر شعر ای ایران!) و هادی شفائیه، ویدا قهرمانی، علی تجویدی، ژاله علّو، مجید وفادار، امین امینی، مرتضی احمدی و … برای عکاسی چهره به این عکاسی مراجعه می کردند و دقیق مشاهده می کردم که استاد برای خلق و ثبت زمان طلایی و لحظه قطعی چه نکاتی را رعایت می کند و تمام این موارد را مو به مودر ذهن‌ام به خاطر می سپردم. بعدها تجربه رنگ کردن عکس های ویترین‌های برخی سینماهای لاله زار همچون عکاسی زهرا متعلق به هاشم حقیقی و … را به‌ام می سپردند.

نخستین تجربه عکاسی فیلم را در آستانه بیست سالگی با «بی عشق هرگز» ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و شاید! بتوان گفت در روزگاری که عکاسی فیلم در انحصار افرادی چون: اصغر بیچاره، آقای مشکات صاحب عکاسی کسرا در میدان فوزیه(امام حسین(ع) کنونی)، واهاک وارطانیان و رضا بانگی بوده، ایشان در مجموع موفق به تجربه عکاسی از فیلم بیش از ۵۰ عنوان اثر همچون: خداحافظ تهران، محلل، هزاردستان، پستچی، پدر که ناخلف افتد و … را توانست داشته باشد.
این عکاس در محدوده سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۸ به خدمت نظام وظیفه در منطقه بیرجند اعزام شد که باز هم با استعداد عکاسی و نمود مهارتش توانست باعث جریان انتقالی‌اش به تهران شود.
یکی از شاخص ترین موقعیت های حضور عکاسانه ایشان، عکاسی از مراسم ازدواج مرحوم غلامرضا تختی بوده
محمد گل‌جامجو در سال ۱۳۵۲ با بانو صغرا(نسرین) افضل در محیط کار آشنا شد که این آشنایی منتهی به ازدواج و زندگی و سه فرزند به نام‌های: داود و امید و آرزو شد. 
در سال ۱۳۵۳ دکتر اسدالله بهروزان بواسطه دکتر هادی شفائیه با گل جامجو آشنا شده و از ایشان برای حضور در سازمان تلویزیون ملی ایران دعوت بحضور کرد و عنوان شغلی و امانتداری این عکاس توانست این بار در جشن‌های ۲۵۰۰ساله خود نمایی کند. جشنی که بیش از ۵۰تن از عکاسان داخلی پوشش می دادند که از جمله اسامی می توان به عکاسانی چون: صمد قاسمی، محمود زاهدی، اسکویی، خوانساری و …) اشاره کرد و این حضور و فعالیت تلویزیونی ده ساله در سال ۱۳۶۳ منجر به قطع همکاری با ایشان شد.
مفاخری همچون: پروفسور هشترودی، باستانی پالیزی، پوررضا، محمدحسین شهریار، محمود دولت آبادی، آیدین آغداشلو، مهدی اخوان ثالث، باباچاهی شاعر، دکتر ضیاالدین سجادی، احمد شاملو، حسینقلی مستعان، مهدی سهیلی، محمود مشرف آزاد، هوشنگ ابتهاج(سایه)، مرتضی کاتوزیان، استاد محمد معین(صاحب فرهنگ معین)، خسرو شاهانی، علامه محمدتقی جعفری، پروفسور سعید نفیسی، دکتر عباس قریب، نصرت رحمانی و بسیاری دیگر از چهره های نامدار فرهنگ و ادب و هنر از جمله کسانی‌اند که محمد گل جامجو موفق به عکاسی از ایشان شد.

از مهمترین تالیفات عکاسی گل جامجو می توان به کتاب «خوزستان تاریخ ثروت» دستاورد سال ۱۳۹۵ و «مشهد قدیم» اشاره کرد.

منبع:سایت عکاسی چلیک

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *