• صفحه اصلی
  • >
  • یادداشت
  • >
  • مطالعه ی تصویری از ۴ دهه تاریخ ایران: (آقای صیاد را ول کنید! مستندی از مریم ملک مختار)

مطالعه ی تصویری از ۴ دهه تاریخ ایران: (آقای صیاد را ول کنید! مستندی از مریم ملک مختار)

گیتی تصویر : مهگان فرهنگ

فیلم مستند، نوعی  بازنمایی فضایی است که گاه حتی میتواند آشنا باشد ویا مخاطب را با واقعتی رویارو کند.

فیلم مستند، درهرگونه ودسته بندی کـه باشـد، بـا تصـویرکـردن سـیمای مردمـان درلحظه های مختلف وثبت اتفاق ها و بیان واقعیت ها با کلیه ی اسنادی که مستند سا به کار می گیرد، به مخاطب کمک میکنـد خـود را بـه زمان و مکان وقوع آن رویدادها نزدیکتر کند. در مستندهای پرتره، مستند ساز فقط یک پرتره را معرفی نمی کند، بلکه به فراخورسال های زندگی اوبه بیان بخشی ازتاریخ یک سرزمین و ارایه ی اسناد آن دوران می پردازد. دراین راستا اگرفرد هنرمند باشد حتی بررسی سبک شخصی ، تاثیرات و بازتاب هایی که هنراو درجامعه داشته است را نشان میدهد.

مستند “آقای صیاد را ول کنید! ” ساخته ی مریم ملک مختاراست. تجربه ی سال ها عکاسی ونگاه دقیق او به مقوله ی عکس وعکاسی قطعا می تواند به فیلم مستند” آقای صیاد را ول کنید!”  بینجامد.

 

مستندی که به قدرت حضورشخصیت محمد صیاد، اشاره دارد. محمد صیادی که مانند عکس هایش، حقیقت محض و بخشی ازتاریخ یک ملت است. پژوهش خوب و رعایت تسلسل تاریخی وقایع اجتماعی – سیاسی در فیلم به خوبی دیده می‌شود.

صیاد از ورودش به جهان عکس ومطبوعات می گوید. مخاطبش را قبل  ازانقلاب به خیابان های تهران می برد وبا دیگررویداد های شکل گیری انقلاب همراه می کند. محمد صیاد در مقابل دوربین مریم ملک مختارحالا ازآن چه در بیش از چهل سال عکاسی کرده است و بهتراست بگوییم دیده است، می گوید. با محمد صیاد ازپیروزی انقلاب به جنگ میرویم. با جزییات ریزدرامتداد جنگ و آزادی خرمشهر پیش می رویم. اقای صیاد خودش برای گفتارفیلم کافی است. به خوبی صحبت می کند، مخاطب را به اوج می برد و ایجاد بغض می کند. ساخت  این فیلم به عنوان چهار دهه تصویرو مطالعه ی تصویری ایران، مهم‌ترین انگیزه و هدف کارگردان بوده است.

جزییاتی که صیاد ازجنگ و زندگی درون جنگ با تصایری که بسیاردقیق و مناسب تمام خط روایت فیلم است، نشان از انتخاب خوب تصاویرو یک آرشیو حرفه ای عکس دارد. علاوه بر این وجود عکس هایی که دیگر عکاسان از موقعیت هایی که صیاد در آن قرار گرفته است، از مهمترین تصاویر است. دوستی و همراهی با کاوه گلستان برای صیاد یکی از نکات ارزشمند در فیلم است ، که به خوبی  دیده می شود. مریم ملک مختار در جایی از فیلم به فضای شخصی محمد صیاد و سال ها خاطراتش می رود. جایی که اواز آگراندیسورش به عنوان یک عشق یاد می کند.

محمد صیاد به ازای هرکلمه ای که می گوید، درآرشیو خود تصویردارد، کارگردان فیلم با صبروحوصله به انتخاب این عکس ها پرداخته است. صحبت ها بر روی عکس ها خوب قرارگرفته و انتخاب شعارها و جاهایی موسیقی مناسب است. یکی ازویژگی های مستندسازانی که تجربه های موفق عکاسی دارند، قدرت انتخاب عکس و نگاه تصویری متفاوت است.

 

یکی دیگرازمهمترین ویژگی مستند” آقای صیاد را ول کنید! “، این است که فیلمسازنگاه شخصی درفیلم ندارد، قضاوت نمی کند ومستند را اززاویه دید شخصیت فیلم بیان می کند وبه شخصیت محمد صیاد پایبند است. محمد صیادی که برای داشتن یک قاب عکس خوب، عکاس تایمز را کنارمی زند، با مامورین حفاظت دیداراقای خامنه ای وخاویر پرزدکوئیاردرمی افتد تا لحظه ای خوب را تعین کند. اوقرار نیست سیاستی تعیین کند، اما بهترین تصاویر تعیین سیاست ها و رویداد های تاریخی، سیاسی و اجتماعی کشوررابه ثبت رسانده است. تا جایی که این جمله ی تاریخی ” اقای صیاد را ول کنید! ” گفته می شود. کارگردان درطول فیلم به گونه ای محمد صیاد را نشان می دهد، که رسیدن به این جمله کاملاروشن باشد. اوازرساندن خودش به بهشت زهرا در روز ورود امام و عکاسی از واقعه ی طبس با ریز ترین جزییات به همراه تصاویر صحبت میکند.فیلم برای مخاطب با وجود این همه عکس متناسب با گفتار بسیار شیرین و جذاب است. مریم ملک مختارمحمد صیاد را درنهایت صداقت نشان می دهد.

 

مریم ملک مختاربا علاقه های آقای صیاد، همراه است و به شخصیت فیملش کاملا وفاداراست، تا بتواند فیلمی صادقانه را به تصویر بکشد. عشق و علاقه ی او به ورزش وفوتبال را نشان می دهد، فیلم علاوه بر مرور زندگی یک عکاس خبری مطرح به اینکه آیا یک جامعه ی فرهنگی نتوانسته است از اوومجموعه ی با ارزشی که دارد، به خوبی حمایت کند ؟

نقطه ی آغاز و پایان فیلم هم ازدیگر نکات خوب فیلم است. فیلم” آقای صیاد را ول کنید! “، فقط بیان صداقت تصویری آقای صیاد وکارگردانش نیست. صداقت تصویری وصحت بیش ازچهاردهه تاریخ پر فرازونشیب ایران است. فیلم” اقای صیاد را ول کنید!” یک سند ماندگار تاریخی، اجتماعی، سیاسی و ازهمه مهمترهنری وعکاسی خبری برای ایران و آن هایی است که در پی تاریخ معاصرایران هستند. علاقمندان به این نوع عکاسی با دیدن این فیلم میتوانند هر آنچه لازم است را ازعکاسی خبری ازیک عکاس خبری معتبروقوی بدانند.

فیلم نتیجه ی اعتماد کارگردان و محمد صیاد به یکدیگراست. آقای صیاد همان است که هست، در انتها در کنار دوست دوران قدیمش که آواز می خواند، روی میزریتم می گیرد و فیلم به پایان می رسد. مریم ملک مختاربا فیلمش به طیف وسیع مخاطبان فیلمش، بویژه علاقمندان به عکاسی و تاریخ معاصرایران ادای دین کرده است.

این فیلم تولید مرکز فیلم تصویر است ، سهند صمدیان آن را تدوین کرده است وترکیب صدا در آن بر عهده ی محمد رضا دلپاک است.

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *