• صفحه اصلی
  • >
  • خبر
  • >
  • گزارش دبیر جشن تصویرسال در آستانه نوزدهمین دوره «یِک» از کجا آمد و «نُه» کجا به آن وصل شد

گزارش دبیر جشن تصویرسال در آستانه نوزدهمین دوره «یِک» از کجا آمد و «نُه» کجا به آن وصل شد

نشست خبری نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با توجه به ادامه پاندمی کرونا و اوج‌گیری سویه‌ی تازه‌ آن، برگزار نشد، اما سیف‌اله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با ارائه گزارشی تصویری، به تشریح مهم‌ترین رویدادهای تصویرسال ۱۴۰۰ پرداخت.
به گزارش دبیرخانه تصویر سال، شروع نوزدهمین نمایشگاه جشن تصویر سال، ساعت ۱۶ روز جمعه ششم اسفند ۱۴۰۰ در همه‌ی گالری‌های خانه هنرمندان ایران است و جشنواره فیلم تصویر با فیلم «کیارستمی مشغول کار است» ساخته سیف‌اله صمدیان که به سفارش مرکز ژرژ پمپیدو فرانسه ساخته شده و نخستین‌بار است که در ایران به نمایش در می‌آید، خواهد بود.
دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در این نشست یک نفره با بیان اینکه «کرونای نامرد دو سال است که ما را از دیدن خبرنگارانی که هر سال در سالن امیرخانی خانه هنرمندان دور هم جمع می‌شدیم، محروم کرده»، تاکید کرد که امیدوارست به پرسش‌های احتمالی آنها با توضیحاتی که می‌دهد پاسخ بگوید.
او گفت: نوزده دوره با این دوره‌ای که می‌آید گذشت؛ طبیعتا احتیاجی نیست بگویم که این «یک» از کجا آمد و «نُه» کجا به آن وصل شد؛ بر ما چه گذشت و چه حال فرهنگی و هنری خوبی به‌همت مدیران همه‌ی دوره‌های خانه‌ی هنرمندان ایران در خانه‌ای مشترک با تمام هنرمندان هم مدعو، پیشکسوت و پیشگام و هم جوانان جویای نام و حتی گمنام در این سال‌ها داشتیم.
صمدیان اضافه کرد: امسال مثل همیشه بخش آزاد و مسابقه‌ی جوانان زیر ۲۵ سال را در پنج شاخه عکاسی، گرافیک (پوستر)، کاریکاتور و جشنواره فیلم تصویر با فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه و بالای ۱۵ دقیقه داریم.
دبیر جشن تصویر سال از جایزه‌ی عکاس مطبوعاتی سال (وحید ابد) که عکس‌های مستند و خبری سال را بررسی و با رای هیات داوران بخش عکس، عکاس سال از نگاه جشن تصویر سال انتخاب می‌کند، هم گفت.
او با اشاره به بخش مسابقه عکس «ایران ما» که در هفت دوره‌ گذشته بدون محدودیت سنی برگزار شده است و از بخش «عکس‌های موبایلی» به‌عنوان بخش بسیار جذاب و جهان‌گیر یاد کرد.

«افغانستان در چهار دهه‌ی گذشته»

بخش ویژه‌ی نوزدهمین جشن تصویر سال «افغانستان در چهار دهه‌ی گذشته» است؛ صمدیان خبر داد به خاطر محدودیت فضای خانه هنرمندان ایران، این بخش در یکی از فرهنگسراها که احتمالا فرهنگسرای نیاوران خواهد بود، حوالی عید نوروز برگزار خواهد شد.
شب‌هایی تماما مخصوص برای همراهانی که رفتند
سال ۱۴۰۰ خیلی‌ها از میان ما رفتند؛ همراهان تصویر که از نخستین دوره‌های برگزاری در کنار تصویر سال بودند. عزیزان و بزرگانی چون کامبیز درم‌بخش، مهرداد ذوالنور، ایران درودی، فرشته طائرپور، عطا امیدوار و…
صمدیان گفت: برای کامبیز درمبخش و مهرداد ذوالنور در گالری ممیز فضایی را به آثار این هنرمندان اختصاص داده که طی هجده دوره گذشته خودشان برای نمایش به تصویر سال ارایه‌ کرده‌اند. به‌علاوه در تصویر سال نوزدهم شبی به کامبیز درم‌بخش اختصاص داده شده که فیلم «سینمای کاغذی» ساخته جواد آتشباری نمایش داده خواهد شد.
او گفت مراسمی هم برای ایران درودی عزیز که همیشه در کنار تصویر سال بوده و حمایت‌های بسیار صمیمانه‌ای داشته، برگزار می‌شود.
صمدیان خبر داد: شبی هم به فرشته طائرپور که هم خودش و هم دختر نازنینش غزل شاکری همیشه در کنار تصویر سال بودند، اختصاص داده شده که با نمایش فیلم «آینه‌های روبه‌رو» به تهیه کنندگی زنده‌یاد فرشته طائرپور همراه خواهد بود که تداعی و بزرگداشتی برای این تهیه‌کننده ی عرصه‌ی سینمای کودک و بزرگسال است.
دبیر جشن تصویر سال اعلام کرد، «عطا امیدوار آرشیتکتی که هم عکاس بود، هم نقاش، هم مستندساز و در اکثر فضاهای نمایشگاهی سال‌های اخیر حضور داشت و فیلم مستند می‌گرفت. به یاد او هم مراسمی ویژه‌ای خواهیم داشت که با نمایش مستندی از من باعنوان «بم؛ روز سوم، روز دهم» همراه است که در آن فیلم، امیدوار نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار دارد.
«در ستایش تصویر» دو هنرمند شاخص
در تجلیل از دو بزرگ هنر تصویری ایران که به غنای تصویری ایران کمک کرده اند، برنامه‌ی «درستایش تصویر» به روال سال‌های اخیر برگزاری جشن تصویر سال تدارک دیده شده است.
سیف‌اله صمدیان گفت: سیزدهم اسفند همزمان با روز تولد نودسالگی فخرالدین فخرالدینی، از پیشگامان عکاسی پرتره در ایران، آیین تجلیلی برای این هنرمند برگزار خواهد شد.
او همچنین اضافه کرد: آیین تجلیل از قباد شیوا، که از از سی سال قبل تا الان چه با مجله‌ی تصویر، چه با طراحی پوستر جشن تصویر سال یا با ارایه‌ی آثار سالانه‌ی خودش در بخش پوستر، همیشه در کنار ما بوده، برگزار می‌شود.
 
معرفی داوران
طبق اعلام سیف‌اله صمدیان، در بخش پوستر، مهدی مهدیان، مازیار زند و فرشید پارسی‌کیا، در بخش کاریکاتور احمد عربانی، جمال رحمتی و پیام پورفلاح، در بخش عکس، علی قلم‌سیاه، کیمیا رهگذار و عباس کوثری داوران نوزدهمین جشن تصویر سال هستند.
پیروز کلانتری، پریوش نظریه، حمید باباوند و سهند صمدیان هیات انتخاب جشنواره فیلم تصویر بودند و برای مسابقه فیلم‌های زیر ۲۵ سال مثل همیشه، رخشان بنی‌اعتماد در کنار ما خواهد بود که همراه با ساعد نیک‌ذات و سامان مقدم آثار را داوری می‌کنند.
اما حکایت پروژه‌های منتخب تصویر سال
دبیر جشن تصویر سال در پایان به پروژه‌های تصویری سال اشاره کرد و گفت: پروژه‌های منتخبی در تصویر نوزدهم در نظر گرفته شده است که امسال از هنرمندان عکاس، پروژه‌ی نیم قرن عکاسی علی قلم‌سیاه را داریم که مروری بر آثار عکاسی در بخش‌های مختلف طبیعت، مستند اجتماعی و ورزش اوست. پروژه‌ی چهره‌های فرهنگ و هنر ایران که توسط مهرداد اسکویی از سال های دور تاکنون در حال تکمیل آنست، در تصویر نوزدهم ارایه خواهد شد. علی نیک‌رفتار با پروژه چهار دهه عکاسی سینما و ابراهیم خادم بیات با مجموعه‌ی عکاسی خلاقه «پیکان، اسب و درخت» دیگر پروژه‌های تصویری امسال را عرضه کرده‌اند.
پروژه عکاسی «افغانستان» هم در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ روایت مجید سعیدی از این کشور بحران‌زده است.
نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که از ششم اسفند ۱۴۰۰ در خانه هنرمندان ایران آغاز می‌شود تا ۲۶ همین ماه و در روزهای تعطیل عید نوروز ۱۴۰۱ ادامه دارد.
آیین پایانی و معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشن تصویر سال بیستم اسفند خواهد بود.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *