درباره یکی از تصاویر ماندگار تاریخ عکاسی «صبر کن بابا»!

«صبر کن بابا» عکسی مشهور و ماندگار در تاریخ عکاسی است که اگرچه توسط عکاس رسانه‌ای محلی ثبت شد، اما توانست عنوان یکی از برترین عکس‌های تاریخ جنگ‌های جهانی را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، «عکس‌های تکان‌دهنده» به کارگردانی کیانوش الطافی که هر هفته با انتخاب عکسی تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ به بررسی و نقد آن می‌پردازد، در این قسمت به سراغ عکس مشهور «صبر کن بابا» از«کلود دتلف» عکاس یک روزنامه محلی رفته است.

این عکس توانست افکار عمومی جهان و تاریخ جنگ را تحت تأثیر قرار دهد. دتلف، عکاس یک روزنامه محلی، به طور ناگهانی توانست این عکس را هنگامی که سربازان ارتش بریتیش کلمبیا در بازگشت از جنگ در خیابان کلمبیا نیو وست مینستر، در انتظار رسیدن قطار و اعزام به مسیرهای سری و نامعلوم در خارج از کشور بودند، بگیرد.

زمانی که دتلوف دوربین خود را برای گرفتن عکس از صف طولانی سربازان برتیش کلمبیا آماده کرده بود به ناگاه می‌بیند که کودکی پنج ساله‌ای با موهای روشن از مادرش جدا می‌شود و به سمت پدرش می‌دود و می‌گوید: «صبر کن، بابا».

این عکس که توسط دتلف در اول اکتبر ۱۹۴۰ گرفته شد، به سرعت در تمامی جهان پخش شد. «صبر کن بابا» توانست عنوان معروف‌ترین عکس کانادا در جریان جنگ جهانی دوم و عنوان یکی از برترین عکس‌های کل تاریخ جنگ را به دست آورد. در آن زمان بسیاری از مدارس بریتیش کلمبیا این عکس را که تأثیر و تحول عمیقی بر زندگی افراد گذاشته بود، بر دیوارهای خود آویزان کردند.

هم چنین این عکس از سوی مجله هفتگی «بیور» به عنوان دومین عکس برتر، در میان ۱۰ عکس منتخب تاریخ کانادا انتخاب شد. حالت دستان مادر، موهای روشن و تلاش کودک (وارن برنارد) برای رساندن دست خود به پدر، چرخش و لبخند همراه با رضایت و حس اطمینان پدر (جک برنارد اسلحه اش را به دست دیگرش داده تا بتواند دست فرزندش را بگیرد)، صف طولانی سربازان در پشت سوژه‌ها، همگی مواردی است که باعث شده است این عکس در زمره یکی از شاهکارهای هنر عکاسی دنیا قرار بگیرد.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز پنجشنبه ۵ آبان ماه ساعت ۰۳:۱۵ بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعت ۱۰:۱۵،۱۴:۱۵ و روز جمعه ساعت‌ ۱۲:۱۵ برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *