رسالتی که عکاس خبری بر عهده دارد

یادداشتی بر مستند شرح یک عکس ساخته ی ساتیار امامی

مهگان فرهنگ/ گیتی تصویر

عکس های خبری این توانایی را دارند که پیامی را به دیگران انتقال دهند. این عکس ها متعلق به هرخبرازهرسرزمین، رویداد، حرکت های اجتماعی، مبارزات، اعتراضات، اکتشافات وهر مهم دیگر که باشد، در ابتدا یک سند به حساب می اید و سپس آن که به اصل پیام رسانی می پردازد.

پیامی که بواسطه ی عکس انتقال داده می شود تاثیر بسیار سریع عمل می کند و در ایجاد چالش برای مخاطب بسیارموفق است. عکس ها درگروه راه های ارتباطی بصری قرار دارد که از ابتدای برقرای ارتباط در زندگی انسان وجود داشته است. با توسعه ی تکنولوژی عکس نیز توسعه یافت و با معنا و مفهومی وسیع تردر ارسال اطلاعات، عملکرد.

در میان فیلم های مستند برخی از آن ها متعلق به عکس، عکاسی ، تاثیرات عکس و موضوعات مربوط به عکاسی می پردازد، ضمن اینکه بیشترین مستند ها از وجود عکس بی بهره نیستند.

«شرح یک عکس» مستندی با عنوان ومحوریت عکاسی است. دراین مستند که ساخته ی ساتیار امامی است با مرورعکس ها و تاکید برعکس «امید وهاب زاده » به روایت حادثه تروریستی تهران که توسط گروه داعش در مجلس شورای اسلامی رخ داد، می پردازد.

پوستر مستند شرح یک عکس / طراح:ابراهیم حقیقی

پوستر مستند شرح یک عکس / طراح:ابراهیم حقیقی

 

در کل فیلم با بیان روایت نجات کودکی بنام عماد، اززاویه ی افراد مختلف روبو می شویم. عکسی که نشان می دهد، در میان آن عملیات تروریستی عده ای تلاش دارند که جان کودکی را نجات دهند.

عکاسان خبری، در همه جا همیشه تصویری را نشان می دهند که قراراست واژه ها و جملاتی نیز آن را بیان کنند و درجاهایی حتی می توانشاهد بود که عکس ها وقایع و روایت هایی را گفته اند و می گویند که هیچ مطلبی درباره ی آن ا گفته نمی شود.

همانطورکه جمشید بایرامی در فیلم اشاره می کند که عکس یک شاهد صادق است. این به این معناست که اززمان ثبت دوربین تا امروز، عکس هایی بوده اند که گواهی دادند و مانند سند در طول تاریخ به جا ماند اند.

رایج ترین شکل جامعه شناسی تصویری را در عکس می توان جستجو کرد. عکس ها بدون هیچ تفسیری ثبت می کنند وبازتاب می دهند.  باقاطعیت می توان گفت هیچ روش دیگری به جز ثبت تصویر در دنیا برای بیان واقعیت وجود ندارد.

فیلم ضمن بررسی و تفسیر یک عکس در کنار یک رویداد تروریستی که اتفاق افتاده با تصاویر و اسناد آرشیوی از آن رویداد پیش می رود و در کنار شرح عکس به وقوع حادثه ی نجات کودک از پنجره در حین عملیات تروریستی اشاره دارد. عماد، مادرش، پدرش  در فیلم حضور دارند. عکس نجات عماد، خیلی زود در تمامی صفحات خبری دنیا منتشر شد. چرا که مهمترین مساله وجود یک کودک در مجلس است. فیلم به ما این اجازه را می دهد که موضوع را از زوایای مختلف ببینیم. در فیلم به این اشاره می شود که حاشیه گاهی از متن قوی تر است. اگرچه عکس، عکس خوبی است اما پرا این اتفاق رخ داده است و بنا به گفته ی سیف الله صمدیان بحث عاطفی مهمترین اتفاقی است که در عکس رخ می دهد.

ریتم فیلم همراه با واقعه ی تروریستی مجلس ایران و عکاسی از آن واقعه و در نهایت لحظه ی نجات کودک به روایت تصویر و نقل قول های شاهدان عینی در فیلم می باشد. ضمن اینکه همراه با عکاس آن عکس،   امید وهاب زاده  نیز همراه هستیم تا زمانی که برای عکسش نشان عکاس سال خبری  را در همان سال دریافت می کند.

مستند شرح عکس در بر دارنده ی رویدادی است که برای یک عکاس خبری با عکس‌العمل هایی که درباره ی عکسش وجود دارد و نشر آن است که  ساتیار امامی در فیلم نشان می دهد. همان رسالتی که عکاس خبری بر عهده دارد اما درباره ی عکس نجات عماد کارکمی فراتر می رود و به حل مساله ی سوژه ی عکس هم می رسد. او نشان می دهد که عکاس خبری، نسبت به همه ی اتفاقات و مسائل روز توجه دارد و باید همراه با جریانات واخبارباشد. عکاس خبری اگر نداند کجا و چه زمانی باشد، هرگز نخواهد توانست به بازنمایی رویدادی بپردازد که دور از دسترس چشم همه قرار دارد.

اینکه عکاسان و عکس های خبری همیشه پدیده هایی را ثبت می کنند که تا همیشه می ماند ، نه تنها مهمترین رکن عکاسی خبری که مهمترین نکته ی این مستند است. ساتیار امامی به پشتوانه ی سال ها عکاسی در بیان فیلم «شرح یک عکس» نیز به خوبی به شرح یک عکس پرداخته است. فیلم به مخاطب می گوید که هر عکس خبری می تواند همین قدر بیان و همین قدر حاشیه و تاثیر گذاری داشته باشد.

 

 

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *