شرف شاتر را نگهدارید؛ شب محمد صیاد برگزار شد

شرف شاتر را نگهدارید؛ شب محمد صیاد برگزار شد

شامگاه پنج‌شنبه ١٢ اسفند ١۴٠٠ در پایان هفته نخست برپایی نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر مراسم شب مخصوص محمد صیاد با نمایش فیلم «آقاى صیاد را ول کنید» برگزار شد.
ساعت ۱۹ فیلم اکران شد و محمد صیاد، مریم ملک‌مختار و حمید باباوند نیز بعد از نمایش فیلم به نقد و بررسى و گفت‌وگو درباره فیلم پرداختند.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، نمایش این فیلم که با استقبال زیادى رو به رو شده بود، ساعت ١٩ آغاز شد. پس از نمایش فیلم با دعوت سمانه رستمى؛ محمد صیاد، مریم ملک مختار و حمید باباوند به روى صحنه آمده و به گفت و گو درباره فیلم پرداختند.
محمد صیاد در این نشست گفت: تلاش کردم که درباره خودم و کارم اغراق نکنم. به دوستانم توصیه مى‌کنم شرف شاتر را حفظ کنند. او در بخش دیگرى از حرف‌هایش گفت: از همسرم تشکر مى‌کنم که با انجام این کار موافقت کرد. حقیقتا بعد از این که به آقاى صمدیان گفتم که حاضرم براى این کار، به همسرم گفتم اگر موافق نیستى بگو، چون مطمئنا این کار طولانى خواهد بود.
مریم ملک مختار نیز در صحبت‌هایش ضمن تشکر از سهند صمدیان و نقش ویژه او در شکل‌گیرى این اثر، از همراهى محمدرضا دلپاک، سهیل صمدیان، نغمه مقصودلو و زهرا راد نیز تقدیر کرد.
ملک درباره‌ى روند انجام مصاحبه‌ها که به پنج مقطع انقلاب، حادثه طبس، جنگ، مهاجران کرد و ورزش تقسیم مى‌شود، گفت: مصاحبه‌ها بر اساس فهرستى که آماده کرده بودیم، انجام شد؛ اما در طول مسیر با خاطرات و صحبت‌هاى آقاى صیاد فضاهاى جدیدى را ایجاد مى‌کرد.
حمید باباوند نیز در این نشست اظهار داشت: این فیلم گذشته از نقش سیف‌اله صمدیان که به شکل واقعى در موقعیت تهیه کننده ایستاده است و آقاى صیاد که محور اتفاقات است، سه رکن دارد. مریم ملک که توانسته این طور به خصوصى ترین لحظات محمد صیاد نفوذ کند، سهند صمدیان که با انتخاب‌هاى دقیقش روایت فیلم را ساخته و تصاویر را بازآفرینى کرده، محمدرضا دلپاک که با افزودن جزییات بى‌نظیر در صداگذارى فیلم؛ محصولى را ساخته‌اند که بیش از آن که به شکل یک مستند پرتره معمولى دیده شود؛ یک فیلم هنرى است که مى‌شود بارها به تماشاى آن نشست.
با دعوت باباوند، سیف‌اله صمدیان دوباره به روى صحنه آمد و در جواب این پرسش که چرا از عنوان تهیه کننده استفاده نمى‌کنید، گفت: الان که تاکید کردى، با خودم مرور کردم که آیا واقعا من نقشى داشته‌ام یا نه و دیدم درست است که در دنیا معناى واقعى تهیه کننده همین نقش قراردادن افراد در جایگاه و موقعیت مناسب خودشان است؛ اما ناخودآگاه همه تهیه کننده را در جایگاه سرمایه‌گذار مى‌بینند. شاید دوسوم فضاى فعالیت دفتر تصویر طى یک سال در اختیار این پروژه بود.
سیف‌اله صمدیان در پایان صحبت‌هایش از سیروس علینژاد روزنامه نگار پیشکسوت براى صحبت دعوت کرد. او که روزگارى سردبیر روزنامه آیندگان بود نیز گفت: بعد از دیدن این فیلم دلم مى‌خواهد دوباره به سراغ عکس‌هاى صیاد بروم و آنها را مجددا نگاه کنم.
این نشست با عکس یادگارى عکاسان حاضر در نشست، در کنار محمد صیاد، در ساعت ٢١ به پایان رسید.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *