• صفحه اصلی
  • >
  • خبر
  • >
  • عکس امام(ره) روی هزارتومانی را چه کسی ثبت کرده است

عکس امام(ره) روی هزارتومانی را چه کسی ثبت کرده است

علی کاوه به همراه عکاسان دیگر به جماران رفت و مشغول عکاسی از حضرت امام(ره)‌ شد؛ بعدها عکسی که او گرفته بود از میان صدها عکس برای چاپ روی اسکناس‌های هزارتومانی انتخاب شد.

عکس امام(ره) روی هزارتومانی را چه کسی ثبت کرده است + تصاویر

علی کاوه، عکاس پیشکسوت در روزهای آغازین انقلاب اسلامی تصاویر بسیاری را ثبت کرده است. او که کارمند تلویزیون بود، پس از پیروزی انقلاب هم همچنان به عکاسی از وقایع انقلاب و بنیانگذار کبیر آن مشغول بود و حتی در مراسم خاکسپاری امام خمینی(ره) ۱۰ حلقه نگاتیو عکس گرفت.

کاوه چند عکس مشهور از امام خمینی دارد که یکی از آن‌ها روی اسکناس‌ها و حتی شناسنامه امام درج شده است. خودش درباره آن عکس و نحوه ثبت آن می‌گوید: خرداد سال ۱۳۶۱ بود. حدود ۱۰ عکاس بودیم که برای عکاسی به محضر امام در جماران رفتیم. ساعت ۱۰ صبح بود و نور آفتاب برای عکاسی مناسب نبود اما در چند لحظه هوا ابری شد و توانستم عکس مورد نظرم را بگیرم.

او درباره واکنش امام(ره) به عکاسان می‌گوید: امام با مکث سر خود را می‌چرخاند و به تک‌تک ما نگاه می‌کرد تا ما بتوانیم از چهره ایشان عکس بگیریم؛ انگار یک کارگردان توانا دارد صحنه را مدیریت می‌کند.

این عکاس ۷۶ ساله ادامه می‌دهد: در آن روز همه مشغول عکاسی از امام بودند اما من چند عکس هم از پشت دیگر عکاسان ثبت کردم که کسی نمونه آن را نگرفت و آن روز را در قاب دوربین، مستند کردم. پیش از آن، لنز تِله ۱۳۵ میلی‌متری روی دوربینم بود که بتوانم روی صورت امام زوم کنم، اما برای ثبت عکس امام با عکاسان، آن را با لنز واید ۳۵ میلی‌متری جابجا کردم.

* نمایش عکس‌های علی کاوه از امام(ره) در نمایشگاه «لحظه»

نمایشگاه عکس‌های علی کاوه با عنوان «لحظه» در گالری تابستان خانه‌هنرمندان برگزار می‌شود.

این نمایشگاه شامل عکس‌هایی از مقاطع مختلف از زندگی امام خمینی (ره) است که از ۱۳ تا ۲۳ خردادماه (به جز روزهای شنبه) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است. افتتاحیه نمایشگاه «لحظه» که شامل ۱۴ قطعه عکس است، ساعت ۱۷ امروز (جمعه ۱۳ خرداد) برگزار خواهد شد.

علی کاوه از سال ۱۳۴۰ همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد، وی سپس در سال ۱۳۴۷ در موسسه اطلاعات مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۴ برای مجله دنیای ورزش عکاسی کرد. پس از آن به اسخدام تلویزیون در آمد و عکاسی را به ویژه در ژانر ورزشی ادامه داد.

منبع:فارس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *