۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای در جعبه عکاسی

 

کتاب «جعبه عکاسی» شامل مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش‌های ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای محمدحسین نیکوپور، خبرنگار و عکاس خبری  می باشد .

محمدحسین نیکوپور سال هاست که در حوزه ی خبر و  عکاسی فعالیت دارد و علاوه بر تهیه ی گزارش ها و تصاویر نگاهی ویژه به عکس، عکاسی و عکاسان در طول گزارش هایش داشته است. خبر نگارها بدلیل وسعت دامنه ی کاریشان  تجربه های مختلف و بسیاری دارند و حسین نیکو پور جدا از این جریان نیست. نگاه تخصصی او به فرهنگ وهنر درطول سال ها گزارش و تهیه ی خبر و از همه مهمتر مطالعات فرهنگی وهنری یکی از ویژگی های مهم او می باشد.

او در این کتاب علاوه بر مقالات، نقدها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی که گردآورده است، مجموعه گفت‌وگوهایی نیز با عکاسان مطرح ایران، فارس و شیراز، پژوهشگران داشته واین محموعه را در به شکل یک کتاب به مخاطب ارایه  کرده است.

در پشت جلد کتاب این گونه آمده است :

در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه «شاهد عینی» بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال کرده بلکه خواسته ادای دینی کرده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجـود توانمندی‌های بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینه‌ای بلند داشـته و در دوره‌ای درخشـان قرار داشته یا چهـره‌هایی که در عکاسی ایران خوش درخشـیدند، کمتـر مـورد تـوجـه قـرار گرفتـه اسـت. به قول «دیوید بیت» در کتاب «مفاهیم عکاسی» آن‌جا که می‌گوید «هدف مستندسازی تبـدیل بیننده به یک «شاهد عینی» است. بیننده می‌تـواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکـاس دیده سهیم شود؛ ادعایی که بر این باور استوار است که آنچه می‌بینیم، همان چیزی است که عکاس پیش از آن دیده است» نگارنده نیز افزون بر روزنامه‌نگاری تلاش کـرده شـاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنـر عکاسی باشـد. این کتاب حاصل دسـت کم ۲۰ سال کار رسانه‌ای نگارنده است که حتی آن‌گاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشته‌هایش پیرامون عکاسی است و همواره خود را وام‌دار عکاسی خبـری می‌داند بنابراین هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آن‌را مـورد توجـه قـرار داد تا بـرای آینـدگان بمـاند.در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه « شاهد عینی » بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال کرده بلکه خواسته ادای دینی کرده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجـود توانمندیهای بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینهای بلند داشـته و در دوره ای درخشـان قرار داشته یا چهـره هایی که در عکاسی ایران خوش درخشیدند . کمتـر مـورد تـوجـه قـرار گرفتـه اسـت . به قول « دیوید بیت » در کتاب « مفاهیم عکاسـی » آنجا که می گوید « هدف مستندسازی تبـدیل بیننده به یک « شـاهد ، عینی » » است . بیننده می تـواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکـاس دیده سهیم شود ؛ ادعایی که بر این باور استوار است که آنچه می بینیم ، همان چیزی اسـت که عکاس پیش از آن دیده اسـت » نگارنده نیز افـزون بر روزنامه نگاری تلاش کرده شـاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنـر عکاسی باشـد . این کتاب حاصل دسـت کم ۲۰ سال کار رسانه ای نگارنده است که حتی آنگاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشته هایش پیرامون عکاسی است و همواره خود را وام دار عکاسی خبـری میداند بنابر این هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آنرا مـورد توجـه قـرار داد تا بـرای آینـدگان بمـاند

کتاب «جعبه عکاسی» به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ۱۶۰ صفحه با شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات «فرهنگستان ادب» منتشر شده است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *