• صفحه اصلی
  • >
  • گپ و گفت
  • >
  • دغدغه‌ای برای نمایش خشونت انسانی/ عکاسی از خونی که بند نخواهد آمد

دغدغه‌ای برای نمایش خشونت انسانی/ عکاسی از خونی که بند نخواهد آمد

فرهاد فرجی درباره نمایشگاه «خونی که بند نخواهد آمد» که درباره خشونت نسبت به حیوانات است، عنوان کرد خشونت انسانی تنها معطوف به حیوانات نیست؛ ما نسبت به محیط زیست هم از خود خشونت نشان می‌دهیم.

نمایشگاه عکس‌های فرهاد فرجی با عنوان «خونی که بند نخواهد آمد» از جمعه ۲۷ مرداد ماه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برپا شده و میزبان مخاطبان است. فرجی در توضیح این نمایشگاه نوشته است: «این مجموعه از آنجا شکل گرفت که در حین عکاسی برای یک پروژه مستند، سوژه‌ای اتفاقی نظرم را جلب کرد. مردی با شغلی متفاوت. از آنجا که کنجکاوی‌ام را دید، شرایطی را مهیا کرد تا دیداری از محل کارش داشته باشم. ممانعت‌های پیش روی و سماجت‌هایم به این ختم شد که آن‌ها راضی شوند تا بیرون از محیط کشتار مقابل پرده سفید با هیبت کار ظاهر شوند.»

فرهاد فرجی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دغدغه خلق این آثار توضیح داد: هدف از گرفتن این عکس‌ها نشان دادن خشونت انسانی است که ما می‌توانیم آن را در همه ابعاد مانند حرص و طمع انسان و مواردی از این دست ببینیم. این عکس‌ها درباره خشونت نسبت به حیوانات است اما در وضعیت کلی، خشونت انسانی تنها معطوف به حیوانات نیست؛ ما نسبت به محیط زیست هم از خود خشونت نشان می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آماده شدن این کارها تقریباً ۲ سال به طول انجامیده است، بیان کرد: شخصاً در این نمایشگاه علاقه مند بودم که درباره ذات انسان صحبت کنم که بعد از خواندن این همه کتاب و فعالیت‌های فرهنگی هنوز مسیر اصلی خود را پیدا نکرده است.

فرجی همچنین در پاسخ به این پرسش که این چرخه خشونت انسانی از کجا نشأت می‌گیرد؟ گفت: موارد مختلفی در این مسئله می‌تواند تأثیرگذار باشد. شرایط جامعه و تک‌تک ما از جمله همین موارد هستیم. البته شخصاً فکر می‌کنم مهمترین دلیلی که می‌توان برای این خشونت برشمرد، زیاده‌خواهی انسان است. متأسفانه انگار انسان به آن چیزی که خداوند به او داده قانع نیست.

وی همچنین درباره مخاطبان هدف این نمایشگاه و میزان تأثیر پذیری آثار روی آنها توضیح داد: این نمایشگاه برای همه آدم‌هاست؛ چون همه ما می‌توانیم این خشونت را در جایی از خودمان بروز دهیم. درباره تأثیر این آثار نیز باید بگویم تنها امکان ما در این نمایشگاه، عکس‌ها هستند؛ اگر آنها خوب شده باشند، قاعدتاً تأثیر خود را نیز می‌گذارند. از سوی دیگر این نمایشگاه در قبال آن اتفاقی که در طبیعت در حال رخ دادن است، کار کوچکی به شمار می‌آید. متأسفانه انسان همچنان به رفتار خشونت بار خود با طبیعت، حیوانات و … ادامه داده و دست بردار نیست. امیدوارم توانسته باشم حداقل با این عکس‌ها روی تعدادی از آدم‌ها تأثیر بگذارم.

این عکاس یادآور شد: نزدیک به ۱۵ سال است که عکاسی می‌کنم و مجموعه‌های زیادی را آماده کرده‌ام اما در تمام این سال‌ها سرم پایین بوده و در حال کار خود بوده‌ام. در واقع «خونی که بند نخواهد آمد» اولین مجموعه از آثاری است که آن را به نمایش گذاشته‌ام. فکر می‌کنم خانه هنرمندان جای خوبی برای نمایش این آثار است، زیرا هم عموم و هم هنرمندان حوزه‌های مختلف با این مجموعه فرهنگی در ارتباط هستند و از نمایشگاه‌های آن دیدن می‌کنند.

نمایشگاه عکس‌های فرهاد فرجی با عنوان «خونی که بند نخواهد آمد» در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برپا است و علاقه مندان می‌توانند همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید از آثار آن به این مجموعه مراجعه کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *