• صفحه اصلی
  • >
  • خبر
  • >
  • برگزیدگان جشنواره عکس پرستار و کرونا تجلیل شدند

برگزیدگان جشنواره عکس پرستار و کرونا تجلیل شدند

برگزیدگان جشنواره عکس پرستار و کرونا با حضور در سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی تجلیل شدند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، فراخوان اولین جشنواره سراسری عکس پرستار با موضوع « پرستار و کرونا» از ابتدای آبان منتشر شد و با تمدید مهلت شرکت در این جشنواره تا ۱۵ آذر ماه عکس‌های مرتبط با این جشنواره دریافت شد.
هدف از برگزاری این جشنواره مستندسازی و ثبت و انعکاس تصویری خدمات پرستاران در دوران کشور است که در دو سال گذشته در مراکز بهداشتی و درمانی در مواجهه مستقیم با بیماران و افراد مبتلا به کرونا بودند و با فداکاری و از خودگذشتی خود در این شرایط بحرانی برای نجات بیماران از جان و رفاه خود گذشتند و صحنه‌های بدیعی را از خدمت و فداکاری در این دوران پر التهاب خلق کردند که بیان همه این فداکاری‌ها با کلام میسر نیست.
۲۵۳ نفر از پرستاران، کادر بهداشتی، درمانی، عکاسان حرفه‌ای و شهروند عکاسان با ارسال عکس در این جشنواره شرکت کردند و پس از بررسی آثار ارسال شده، ۱۵۳ عکس به مرحله داوری اولیه راه یافت.
با داوری هیئت داوران این جشنواره متشکل از ساتیار امامی، علی آقاربیع و اسد رجبی و پس از بررسی آثار و عکس‌های ارسال شده، ۲۴ عکس به مرحله داوری نهایی راه یافت و پس از امتیازدهی به عکس‌های راه یافته به مرحله نهایی داوری سرانجام ۳ نفر برنده این جشنواره مشخص شدند.
به این ترتیب مصظفی پیوند از زاهدان رتبه اول، داود کهن ترابی از کرج رتبه دوم و محمد مهدی دورانی از تهران به عنوان رتبه سوم انتخاب شدند. جایزه نفر اول این جشنواره یک سکه طلا، نفر دوم، نیم سکه طلا و نفر سوم ربع سکه طلا است.
با توجه به کیفیت بالای عکس‌های راه یافته به مرحله داوری نهایی با پیشنهاد هیئت داوران پنج اثر برتر دیگر نیز شایسته تقدیر شناخته و به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.
به این ترتیب نازیلا قمیان از تهران، محمد آهنگر از اهواز، علی هاشمی از تهران، منصوره دلغمین از سمنان و فاطمه بهاری از شیراز نیز شایسته تقدیر شدند و لوح تقدیر و یک میلیون تومان جایزه این جشنواره را دریافت کردند.
مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره عکس پرستار و کرونا امروز با حضور کوروش نادری، معاون فرهنگی و نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری و محسن رازانی، مدیر مرکز آموزش این سازمان برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره با حضور در سازمان نظام پرستاری جوایز خود را دریافت کردند.
کوروش نادری، معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری در این مراسم گفت: در تمام دنیا مسائل و موضوعالت مهمی از جمله‌ برگزاری مسابقات المپیک، شروع یک بیماری یا حوادث مختلف و… اتفاق می‌افتد. تمام این اتفاقات خاص که در دنیا رقم می‌خورد می‌تواند با حضور رسانه ها و هنرمندان به بهترین شکل ثبت و ضبط شود، در غیر این صورت آن حوادث فراموش می شوند بنابراین مستندسازی و ثبت تصاویر حوادث و رویدادهای مهم بسیار ارزشمند و اقدامی ضروری است که دنیای رسانه ای شده امروز باید انجام شود.
وی ادامه داد: اتفاقات زیادی به طور مداوم در عرصه‌های مختلف رخ می دهد که در بسیاری موارد کلام نمی تواند گویای عمق واقعیت آن باشد و این عکس و فیلم است که می تواند به صورت زیبا، دقیق و هنرمندانه آن واقعه را بازتاب بدهد. گاهی یک عکس دنیایی از حرف و مفهوم است که زبان قادر به وصف جزئیات آن نیست.
معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به اهمیت مستندسازی و ثبت تصویر وقایع، سازمان نظام پرستاری با توجه به بحران کرونا و ایثارگری پرستاران در این بحران، وظیفه داشت برای ثبت و ضبط و مستندسازی این دوران پر حادثه اقدام کند و با همین رویکرد جشنواره عکس پرستار و کرونا برگزار شد و خوشبختانه با برگزاری این جشنواره عکاسی نصاویر زیبایی از خدمت، ایثار و تلاش پرستاران از سراسر کشور به دست آمد که بسیار ارزشمند هستند.
نادری گفت: سازمان نظام پرستاری علاوه بر برگزاری مسابقه عکاسی، برنامه‌های فرهنگی دیگری در قالب کلیپ ایثار پرستاران، مسابقه دلنوشته و خاطره نویسی پرستاران برگزار کرد تا بتواند ایثار و خدمات فداکارانه پرستاران را به روشهای مختلف ثبت کند و بازتاب دهد.

وی تصریح کرد: اکنون مجموعه‌ای اصیل و فاخر از تصاویر پرستاران را از دوران تاریخی کرونا در اختیار داریم. امیدواریم این فعالیت‌ها ادامه دار باشد تا در آینده حرف‌های موثق و دقیقی از این دوره تاریخی داشته باشیم و قطعا این عکس ها برای بیان این دوره تاریخی می تواند مورد توجه رسانه ها و محققان باشد.
وی گفت: پرستاران کشورمان مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در صف اول خدمت و ایثار بوندند و ثبت لحظات خدمات آنها مانند ثبت لحظات دفاع مقدس اهمیت دارد.
محسن رازانی، رئیس مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری در این مراسم گفت: عکاسی حوزه‌ای است که بخشی از آن با علم و بخش دیگر با هنر همراه است. بخشی که با علم همراه است با شرکت در کلاس‌ها و کارگاه کسب می‌شود، اما زمانی که فرد در این حوزه بتواند هنر کسب کند شاخص می‌شود.
رازانی ادامه داد: افراد زیادی هستند که علم عکاسی را دارند اما هنر عکاسی را ندارند. بخشی از هنر عکاسی در گروی تجربه است و بخشی از این هنر ذاتی است. افرادی که در حوزه عکاسی قوی هستند تیزبینی خاصی دارند به همین علت می توانند در لحظه تصمیم درست را انتخاب کنند.
رئیس مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری افزود:عکاسان با توجه اینکه در لحظه مناسب و با شرایط خاص می‌توانند تصویر درست را انتخاب کنند افرادی هستند که هوش هندسی بالایی دارند.
رازانی گفت: حوزه عکاسی تاثیرگذاری زیادی در ارسال پیام به مخاطب دارد، در برخی موارد کلام جاری می‌شود و شنوده می‌شنود اما بدون تاثیر تمام می‌شود، اما هنر عکاسی مثل کلام نیست بلکه این هنر یک زبان جهانی و ماندگار است‌.
وی تصریح کرد: وقتی به عکس‌هایی که برای جشنواره عکاسی پرستار و کرونا ارسال شده نگاه می کنیم. در آنها عشق‌، ایثار، ترس، اضطراب، نگرانی، از خود گذشتگی‌، دلواپسی و… دیده می‌شد و زمانی که این تصاویر در جامعه منتشر می شود قطعا این احساسات و پیام ها به جامعه و مخاطبان هم منتقل می شود بدون اینکه کلامی گفته شده باشد.
رئیس مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری گفت: اهمیت هنر و فعالیت هنرمندان به قدری است که رهبر معظم انقلاب در مراسم امسال روز پرستار بر حضور هنرمندان برای ثبت وقایع دوران کرونا و خدمات پرستاران تاکید کردند و از آنان خواستند در این عرصه پا به میدان بگذارند و وظیفه سازمانها و دستگاهای مختلف است که از فعالیت این هنرمندان حمایت کنند.
ساتیار امامی، دبیر هیئت داوران این جشنواره نیز در این مراسم گفت: پرستاران در دو سال گذشته واقعا در صحنه خدمت به مردم فداکاری کردند اما ثبت و ضبط این صحنه های تکرار نشدنی و آرشیو این بخش از تاریخ کشور وظیفه ای است که غفلت از آن جبران ناپذیر است. متاسفانه بسیاری از دستگاهها و ارگانهای مسئول برای ثبت و ضبط تاریخ حوزه خود و مستندسازی آن کوتاهی می کنند در حالی که در کشورهای پیشرفته از سالها گذشته به این نکته توجه دارند و برای مستندسازی و ثبت و نگهداری آرشیو تاریخ و حوادث حوزه خود هزینه می کنند.
وی افزود: عکاسان شکارچی لحظه ها نیستند بلکه ناجی لحظه ها هستتند، آنان در زمان حوادث و اتفاقات مهم در صحنه حضور دارند و با ثبت لحظه‌ها و اتفاقات مهم آن را ماندگار و جاودانه می‌کنند و اگر از اهمیت ثبت تصویر وقایع غفلت کنیم، جبران آن در آینده بسیار سخت است.
امامی ادامه داد: برگزاری جشنواره عکس پرستار و کرونا اقدامی مهم و ستودنی برای ثبت تاریخ مهم خدمات پرستاران در دوران کروناست البته این اولین قدم است و باید در سالهای بعد تکرار شود، امروزه می توان در کنار ثبت تک عکس از وقایع به ثبت و ضبط مجموعه های عکس که هر کدام داستان خود را دارند اقدام کرد.
داور جشنواره عکس پرستار و کرونا گفت: در کنار عکس امروز از مولتی مدیا و تولیدات چند رسانه ای برای ثبت و مستندسازی حوادث و اقدامات مهم استفاده می شود. برای غنی تر شدن چنین جشنواره هایی می توان به فراخوان تولیدات چند رسانه ای و تقدیر از فعالان این حوزه که تولیداتی موثر و به روز هستند نیز اقدام کرد.

 

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *