۶۰ عکاس در خراسان جنوبی دست به دوربین شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی روز جمعه در آیین افتتاحیه این جشنواره که در باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند برگزار شد گفت: دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی با هدف ثبت تصاویری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی (معماری) استان برگزار شده است.

هادی شاهوردی افزود: ۵۰ عکاس غیر بومی برای شرکت در جشنواره ملی عکس میراث ماندگار دعوت شده‌اند و به همراه ۱۰ عکاس بومی به مدت چهار روز عکاسی خواهند کرد که ۲ روز در بیرجند و ۲ روز دیگر مهمان سایر شهرستان‌های استان هستند.

وی بیان کرد: این عکاسان از نقاط مختلف کشور مانند کیش، کرمانشاه، خراسان رضوی، همدان، خراسان شمالی، سبزوار، سیستان و بلوچستان و شهرکرد مهمان مردم مهمان‌نواز خراسان جنوبی هستند تا در این رقابت هنری ارزشمند شرکت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این جشنواره در بخش صنایع دستی ۱۵ نفر، بخش معماری و میراث فرهنگی ۱۹ نفر و در بخش طبیعت و گردشگری ۱۷ نفر برگزیده خواهد داشت.

وی افزود: جشنواره ملی عکس میراث ماندگار فرصتی را فراهم می‌کند که عکاسان بومی و غیر بومی با استفاده از توان هنری خود زیبایی‌های میراث فرهنگی، معماری، صنایع دستی و گردشگری استان و به عبارت دیگر دیار خاوران در شرقی‌ترین نقطه ایران زمین را روایت کنند.

فرماندار بیرجند هم در این آیین گفت: مردم خطه خراسان جنوبی به فرهنگ، ادب و هنر زبانزد هستند و در طول تاریخ این موضوع را ثابت کرده‌اند.

علی فاضلی‌فرد با ابراز امیدواری از اینکه خروجی کار عکاسان ثبت صحنه‌های به یادماندنی و انعکاسی از تاریخ این سرزمین باشد افزود: پدران علم امروزی در رشته‌های مخلتف متعلق به خراسان جنوبی هستند و در این خطه آثار متعدد فرهنگی، هنری و تاریخی وجود دارد که بیانگر میراث و تمدن کهن است.

فرماندار بیرجند گفت: در شهر کویری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی ۹ باغ تاریخی موجود است که قابل باور نیست در کویر چنین باغ‌هایی ماندگار بماند.

وی یادآور شد: حضور کنسولگری انگلیس در بیرجند نیز دلیل بر اهمیت جغرافیایی منطقه دارد لذا در انجام کارهای هنری و احساسی که برای جاذبه‌های طبیعی انجام می‌شود نباید رسالت فرهنگی را فراموش کرد.

فاضلی‌فرد افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین‌المللی حرف اول را می‌زند و دلیل قدرتمندی و دیلپماسی عزت است که توسط ایران در دنیا حاکم شده و نگاه‌ها را به این سرزمین معطوف کرده است.

وی گفت: فرهنگ غنی، تمدن و پیشینه تاریخی قوی مردم خراسان جنوبی تنها در حوزه میراث فرهنگی نیست بلکه در حوزه اقتصاد و کشاورزی هم نمودهایی وجود دارد که راهبردی بوده و مختص خراسان جنوبی است.

دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برپا شد و هیات داوران این جشنواره متشکل از افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، محمدعلی بیدختی، سعید محمودی ازناوه و بردیا سعادت است.

منبع ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *