پیشگفتار کتاب عکاسان و عکاسی به قلم استاد بهمن جلالی در سال ۱۳۶۵

در سال ۱۸۲۶ نخستین تصویری که صرفا حاصل فرایندی فیزیکی و شیمیایی بود توسط ژوزف نیسفور نیپس ثبت شد و از آن زمان تاکنون عکاسی به عنوان واسطه ای ضروری برای ارتباط و بیان جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است عکاسی پدیدهای هنری و در عین حال علمی است که این دو جنبه در طول پیشرفت حیرت انگیز آن از صناعت و مهارت فردی تا شکل گیری به عنوان یک رسانه و هنری مستقل همواره به هم پیوسته و جدایی ناپذیر بوده.اند هرگاه اکتشافی تازه یا ابداع و اختراعی جدید در تکنیک ثبت تصویر صورت گرفته عکاسی میدان نفوذ خود را در زندگی وسعت بیشتری بخشیده است.
امروزه نقش عکاسی در گستره زندگی بشر غیر قابل انکار است از این رو میتوان گفت که تصویر ما را در بر گرفته است و در زندگی خصوصی و اجتماعی ما حضوری نمایان و قاطع دارد. در هر لحظه میلیونها دوربین عکاسی در جهان مشغول تهیه میلیونها عکس از موضوعهای گوناگون هستند و اگر به یاد داشته باشیم که دنیایی که در آن زندگی میکنیم همواره در تغییر و تحول است به این نتیجه منطقی میرسیم که از طریق عکاسی در هر لحظه به میلیونها سند زنده دست می یابیم که هر یک نمایشگر گوشه ای از هستی .ماست در عصر ما انسان با تصاویر احاطه شده است همه جا با عکس روبه رو هستیم بر دیوار نمایشگاهها، کوچه ها و خیابانها در لابه لای صفحات روزنامه ها مجلات و کتابها در قابی روی دیوار اتاق در داخل آلبومى کوچک …… عکسها در مقابل چشمان حیرت زده ما خاطرات فراموش شده را زنده می حوادث و اتفاقاتی که در این جهان پهناور از اعماق دریاها تا کرانه های دور آسمان به وقوع می پیوندد، در چهارچوب یک تصویر به معرض نمایش در می آید زیبایی یک دورنما
کنند در
سنگدلی و عطوفت ،بشر عجایب آشکار و پنهان ،دنیا دستاوردهای گوناگون ،انسانها همه و همه بر روی صفحات کاغذ به شکل عکس برای همیشه قابل مشاهده میشوند کاربرد گسترده عکاسی در زندگی امروز به قدری متنوع و پیچیده است که به دست دادن تعریفی واحد برای آن دشوار و شاید غیر ممکن باشد حتی اگر عکاسی را در کلی ترین تعریف خود یک رسانه و زبانی جهانی بپنداریم، بلافاصله سؤالهای بیشماری در مورد آن طرح خواهد شد. مسلما توضیح درباره جنبههای علمی این پدیده از جمله فیزیک ،نور مراحل شیمیایی ایجاد تصویر روی فیلم و کاغذ ساختمان دوربین و…. به هیچ وجه پاسخگوی مناسبی برای آشنایی و درک ابعاد بیشمار آن نخواهد بود.
در این کتاب سعی شده است که عکاسی نه فقط به عنوان تکنیکی برای ثبت تصویر بلکه به مثابه یک رسانه مورد بررسی قرار گیرد؛ رسانه ای که با مختصات ویژه خود درمیان تمامی ابزارهای بیانی دیگر جایگاهی مستقل .دارد بررسی حاضر از جانب کسانی صورت گرفته است که برای تسلط بر این پدیده و به کارگیری ،آن کشف امکانات آن و انطباقش با نگاه خاص خود بسیار کوشیده.اند و حاصل کوشش آنان است که راه عکاسی را روشنی بیشتری بخشیده و آن را از سطح صناعت و تکنیک محض به مقامی رفیع و حساس رسانده است لازم به توضیح است که متن اصلی کتاب فاقد عکس بوده است. با توجه به اندک بودن و یا به عبارت دیگر نبودن منابع تصویری در حوزه عکاسی در ایران، درک مطالبی که ذکر میشود بدون عکسهای مورد اشاره هر یک از مقالات امکانپذیر .نیست بدین عکسهایی که مورد بررسی قرار گرفتهاند از منابع مختلف گردآوری شده و در ترجمه ت بدین منظور
حاضر به چاپ رسیده است

بهمن جلالی

 

کتاب عکاسان و عکاسی به کوشش وازریک درساهاکیان و بهمن جلالی که در سال ۱۳۶۵ توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده بود در این کتاب هفت مقاله از برنیس آبوت،ادوارد اشتایخن،آنسل آدامز،هانری کارتیه بروسون،یوجین اسمیت . ماینور وایت ترجمه شده بود.قطعا این کتاب میتواند برای عکاسان نسل جدید که این روزها با پدیده هوش مصنوعی در عکاسی مواجه هستند مفید باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *