گفت و گو با ساتیار امامی؛ دبیر اولین جشنواره ی سالانه عکس میکا

نگاه‌ ملی در جشنواره‌ عکس میکا برای برگزار کننده مهم بود

سمیرا جعفری_ گیتی تصویر به دنبال اعلام فراخوان و آغاز به کار اولین جشنواره ی سالانه عکس میکا در جزیره کیش ، با ساتیار امامی دبیر جشنواره به گفت و گو نشسته ایم. امامی با نزدیک شدن به پایان زمان ارسال عکس ها به جشنواره از چگونگی داوری و برنامه های آتی این جشنواره در روزهای برپایی نمایشگاه سخن می گوید:
ایده ی اولیه‌ی جشنواره‌ی سالانه عکس میکامال با چه رویکردی شکل گرفت؟
میکامال با توجه به مسئولیت اجتماعی که برای فعالیت های خود در نظر گرفته است و امیدوارم دیگر بنگاه های اقتصادی هم به این عنوان نیز توجه نشان دهند، تصمیم به برگزاری ایونت های فرهنگی کرد و همین دغدغه؛ این بنگاه اقتصادی را بر آن داشت جشنواره ی عکسی با موضوع جزیره کیش برگزار کند.
برای عنوان جشنواره هم پیشنهاد ما از ابتدا میکا بود تا در سال های آینده نیز شاهد برگزاری منظم این جشنواره باشیم. با وجود محدویت زمانی تلاش کردیم جشنواره را هر چه سریعتر با موضوع جزیره کیش با نگاه ملی آغاز کنیم.
نگاه ملی بر چه اساسی به عنوان جشنواره افزوده شد؟
یعنی هم از ظرفیت عکاس‌های کیشوند بهره‌مند شویم و هم عکاس هایی که به هر دلیلی به جزیره سفر کرده اند.
ما سعی کردیم با نگاه ملی در جشنواره از طیف های مختلف عکاسان استفاده کنیم و این به معنای تفاوت و تفکیک جغرافیایی بین عکاس های جزیره و عکاس های ملی نیست.
در گذشته تا حدودی عکاسی در انحصار عکاس های رسانه ای یا عکاس های آزاد بود ولی در حال حاضر ظرفیت دیگری به واسطه ی ورود موبایل های هوشمند به وجود آمده است.
به همین دلیل بخش عکاسی موبایلی هم به جشنواره اضافه کردید؟
بله. چرا که عکاس‌های حرفه‌ایی هستند که با موبایل لحظات ماندگاری از جزیره ی کیش ثبت می‌کنند که نهایتا در صفحه های اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارند و ما با برگزاری این جشنواره از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کردیم و تا به حال عکس‌های خوبی هم در بخش موبایلی ارسال شده است.
این امکان وجود داشت که موضوع را فراتر از جزیره‌ی کیش ببرید؟
در این فاصله زمانی کوتاه که کار را شروع کردیم فقط به جزیره کیش پرداختیم ولی پیشنهادهایی مبنی بر توجه به موضوع های ملی هم داشتیم که در سال های آینده در جشنواره اعمال خواهیم کرد.
چرا که جزیره‌ی کیش منطقه ای است که از تمام اقوام ایرانی با فرهنگ های متنوع در آن حضور دارند که این جشنواره‌ها میتواند شرایط خوبی در زمینه‌ی عکاسی به خصوص برای کیشوندان و حتی گردشگران ایجاد کند.
استقبال از جشنواره تا به امروز چطور بود؟
با توجه به زمان کم استقبال خوبی از جشنواره شده است. حدود ۱۴۰ عکاس در هر دو بخش شرکت کرده اند که تا به حال حدود ۶۰۰ عکس برای ما ارسال کرده‌اند.
حتی در پروسه ی برگزاری این جشنواره عکاس هایی که تا به حال به جزیره کیش سفر نکرده اند پیغام های مبنی بر تمدید جشنواره داده اند تا فرصتی برای سفر به جزیره و شرکت در جشنواره پیدا کنند و این اتفاق خیلی حائز اهمیت است که امیدوارم برگزار کنندگان از این ظرفیت و این میزان علاقه عکاس ها استفاده کنند.
کیفیت آثار ارسالی چطور بود؟
خوشبختانه تا الان عکس های متنوعی در ارسال شده است به خصوص حضور عکاس‌های کیشوند در دو بخش حرفه ای و موبایلی چشمگیر است. امیدوارم از این ظرفیت ها برای جشنواره های آینده استفاده شود.
از دستاوردهای جشنواره بگویید؟
هر جشنواره ای که برگزار می شود رویکردهایی برای استفاده از آثار ارسالی دارد. میکامال هم فراتر از جایگاه خود بعنوان یک بنگاه اقتصادی و در راستای مسئولیت اجتماعی و برای حمایت از هنرمندان این جشنواره را برگزار کرده و معتقدم استقبال گسترده‌ای که از این جشنواره شد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که میکامال هدف‌گذاری دقیقی برای فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی داشته است.
این جشنواره حامی مالی دیگری هم دارد؟
میکامال تنها حامی مالی و برگزارکننده این جشنواره است.
ویژگی انتخاب داورها چه بود؟
برای انتخاب داورها؛ تیم اجرایی و برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدیم که در کنار استادان عکاسی میتوانیم از چهره های شناخته شده ای استفاده کنیم که حداقل در فضای اجتماعی عکاسی شان پررنگ است.چهره هایی که دغدغه‌ی عکاسی دارند. یعنی وقتی وارد صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی‌شان می‌شویم، متوجه می‌شویم که غالب تولیدهایشان نگاه متفاوتی از عکس و عکاسی است. در این راستا و در بین پیشنهادهایی که داشتیم، به مهدی پاکدل رسیدیم. بازیگری که سابقه‌ی تجسمی و گرافیک دارد و عکاسی کرده است. ایشان هم به سختی چنین مسئولیتی را پذیرفتند ولی به دلیل حمایت از عکاسی و کار فرهنگی با ما همراه شدند. و خارج از رفتارهای غیرمتعارف اقتصادی که برخی از سلبریتی ها دارند، ایشان به احترام و حمایت از شرکت کننده‌ها داوری جشنواره عکس میکا را بر عهده گرفتند.
همچنین آقای افشین بختیار استاد مسلم عکاسی هستند و تخصص ایشان در عکاسی طبیعت و ایرانگردی است. ما هم انتخابمان به این دلیل بوده است که عکس‌هایی که در جشنواره شرکت می‌کنند با نگاهی که ایشان طی ۵۰ سال عکاسی و چاپ تعداد زیادی کتاب با موضوع ایرانگردی و گردشگری به دست آورده دیده و انتخاب شود.
سعید محمودی ازناوه هم به عنوان عکاس ایران‌شناس سال‌ها عکاسی میراث فرهنگی کرده است و کتاب‌های بیشماری در زمینه‌ی گردشگری و ایران‌شناسی از ایشان به چاپ رسیده است. در نهایت فکر میکنم انتخاب‌ درستی صورت گرفته است.
برای اختتامیه برنامه‌ی ویژه‌ای در نظر دارید؟
بله. در روز برپایی اختتامیه ضمن برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده با حضور هر سه داور جشنواره، کارگاهی تخصصی با موضوع عکاسی میدانی به اتفاق داوران در جزیره کیش خواهیم داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *